Fitness jako závislost | Okdc

Cvičení a to i pravidelné cvičení, je společností považováno za zdraví prospěsné. Kdy se ale cvičení přehoupne v nezdravé a záliba se promění v závislost? Hranice je velice tenká. Závislým na tomto kultu těla, je většinou muž (nevyhýbá se samozřejmě ale ani ženám). Potkáme ho většinou ve fitness centru, provozuje silový trénink, často i kulturistiku, celkově dbá na svůj vzhled a zdravou stravu.
činky, ovoce, metr

Necvičím, nežiju

Kdo by nechtěl dobře vypadat a ještě udělat něco pro své zdraví? Tato závislost se může rozvíjet dlouho a plíživě. Začíná to posilovnou jednou za čas, poté párkrát za týden, pak hodinu denně a i to může být nakonec málo. Člověk si vytvoří návyk a nepolevuje, protože co kdyby to na něm bylo hned vidět? Necvičení znamená selhání. Nicméně ne každý člověk, co si zajde každý den do posilovny, je závislý. Pro člověka závislého je cvičení absolutní prioritou. Věnuje mu svůj volný čas, svoje myšlenky a ikdyž zrovna necvičí, i tak je kult těla všudypřítomný – po sportovním výkonu se dotyčný zaměří na stravování. I strava se podřizuje touze po svalové hmotě – strava bohatá na bílkoviny, která podpoří úsilí závislého.
muž, cvičení, činky
Minimum tuku, cukru i sacharidů, neustálé počítání kalorií. Cvičení a stravování jsou alfou omegou každého dne. Závislý je staví nad rodinu, práci nebo jiné koníčky. Nemá na jiné aktivity čas, pokud mu někdo nabourá jeho cvičební plán, je podrážděný. Závislý také často netoleruje jiný styl života u svého okolí – vyčitá ostatním nedostatečnou fyzickou aktivitu nebo špatné stravování. Základem jeho životního stylu je nepolevit, nepřestávat, nevzdat to, zlepšovat se, zvládnout víc, lépe a rychleji. Už to není záliba, je to životní náplň.

Rizika „zdravého“ životního stylu

Největší hrozbou a zdravotním rizikem této závislosti je, že člověk přestane úplně poslouchat své tělo a postrádá i kontrolu nad svým jednáním. Smutným paradoxem je, že to je právě pocit absolutní pocit kontroly nad svým tělem a to v rámci cvičení i stravování, který je pro dotyčného tak opojný. Odpočinek a regenerace jde stranou. Ani únava nebo nemoc není překážkou. Tréninky bývají často tak jednostranné, že jsou nadměrně zatěžovány některé klouby. Dalším nezanedbatelným rizikem je braní doplňků, kterými tito závislý sledují další příbytek svalové hmoty jako jsou třeba anabolické steroidy. Konzumace těchto látek je vysoce riziková a to zejména při dlouhodobém užívání. Steroidy mohou způsobit například poškození srdce, neplodnost nebo poškození jater. Může se měnit i povaha dotyčného – často bývá s užíváním steroidů spojená nadměrná agrese. Proto máte-li podezření na tuto závislot u sebe nebo svých blízkých, je nejvyšší čas navštívit psychologa. Jako každá závislost, i závislost na cvičení se dá léčit a  vymanit se tak z posedlosti na jídle i cvičení, než dojde k následkům, které mohou být nevratné.

5/5 - (2 votes)